štvrtok 4. februára 2016

Recenzia - Rainbow Rowell: Fanúšička

Ahojte! Aj choroba má svoje výhody. Okrem toho, že nemusíte sedieť v škole a poobede sa pripravovať na ďalší dlhý deň presedený v lavici, môžete zobrať do rúk knihu a pokojne čítať.

Byť chorý samozrejme nie je žiadna výhra, ale čas strávený čítaním je pre mňa na nezaplatenie. Nedávno som vyhrala v jednej súťaži knihu. Mala byť z vydavateľstva Yoli. Bola som plná očakávania, pretože niektoré knihy tohto vydavateľstva som už prečítala. Spomínam si, ako som mame písala cez hodinu sms-ku, či mi nič neprišlo. Tri dni som jej posielala rovnakú správu, no keď sa konečne dostavila odpoveď áno, potešila som sa. Samozrejme, že som bola zvedavá o akú knihu ide. Keď som si na displeji prečítala Fanúšička, môj pondelkový deň sa hneď zlepšil (áno, bol pondelok).

Rada si na blogoch čítam knižné recenzie a na Fanúšičku od Rainbow Rowell som čítala len samé pozitívne hodnotenia. Táto úžasná kniha mi spríjemnila posledné dva dni ležania v posteli a pitia čaju. Mrzí ma, že to boli len dva dni, ale nevedela som sa od nej odtrhnúť.

Obsah (martinus.sk)
Cath je fanúšička seriálového hrdinu Simona Snowa. Jasné, celý svet zbožňuje Simona Snowa... Ale Cath je fanúšičkou celý svoj život a je v tom fakt dobrá. So sestrou dvojčaťom Wren sa ešte ako deti ukryli v Simonovom svete a pomohlo im to zvládnuť matkin odchod. Čítanie. Druhé čítanie. Vypisovanie na fanúšikovské fóra, písanie fanfiction, prezliekanie sa za postavy na každú filmovú premiéru. Cathina sestra už z fandomu vyrástla, ale Cath to nedokáže. Ani nechce. Obe sestry majú osemnásť a idú na výšku. Wren nečakane vyhlási, že nechce v internáte bývať s Cath, aby bola nezávislejšia. Dvojčatá sa rozdelia a Cath je vydaná napospas namosúrenej spolubývajúcej a jej očarujúcemu frajerovi. Jej profesorka si myslí, že fanfiction je koniec civilizácie, a pekný spolužiak sa chce rozprávať iba o slovách... Popri tom všetkom sa Cath ustavične bojí o milujúceho, no zraniteľného otca, ktorý ešte nikdy nezostal sám. Otázka znie: Zvládne to Cath? Dokáže to, aj keď ju Wren nebude držať za ruku? Je pripravená žiť vlastný život? A chce vôbec vykročiť vpred, ak to znamená, že musí opustiť Simona Snowa?

Moje dojmy
Úprimne, podľa obsahu som sa bála, že kniha bude kúsok detská. Asi kvôli tomu, že hlavná hrdinka Cath je zamilovaná do knižnej postavy Simona Snowa a zbláznená do písania fanfiction.  Pri čítaní prvej vety prvej kapitoly "V jej izbe bol chlapec," mi nejakým spôsobom odľahlo, pretože Cath už bola vo svojej izbe na výške, mala osemnásť. Ako to už býva, moje obavy sa nenaplnili.

Nebudem tu opisovať dopodrobna obsah knihy, pretože to nie je čitateľský denník a nechcem aby ste sa všetko dozvedeli z článku. O čom by bolo potom čítanie Fanúšičky?

Poviem Vám to teda takto. Cath a Wren sú dvojičky. Ako malé mali rovnaké záľuby, ich láska k Simonovi bolo rovnaká, avšak vekom sa meníme, dospievame. Zatiaľ čo Wren spomínala na knihy o Simonovi ako o krásnych časoch detstva, Cath nedala na postavy z kníh dopustiť. Wren bola sebavedomejšia a smelšia, zatiaľ čo Cath bola hanblivá, ustráchaná a zoznamovanie s novými ľuďmi neprichádzalo do úvahy.

Na internáte má Cath drsnejšiu spolubývajúcu Reagan, a dvakrát milá nie je. Avšak počas knihy vzniklo medzi nimi pekné priateľstvo. Nikdy neboli BFF a vždy si držali medzi sebou taký mierny odstup, ale napriek tomu sa zvykli jedna druhej zdôveriť. Nie však veľmi. Bolo milé čítať o týchto dvoch vysokoškoláčkach a sledovať ako sa medzi nimi tvorí kamarátske puto.

Cath s Wren sa väčšinou hádali a silné sesterské puto pomaly slablo, čo mňa osobne mrzelo. Avšak, sestry sú najlepšie kamarátky a dôkazom je aj táto kniha. To ako si našli k sebe opäť cestu sa dočítate v knihe :)

Aká by to bola kniha bez love story? Vysoká, noví ľudia, noví chlapci, nové problémy... Fanúšička ukrýva v sebe krásny zamilovaný príbeh medzi Cath a jedným chlapcom (neprezradím meno, aby som náhodou nesklamala čitateľov). Ich dvoch som si zamilovala presne tak ako Elenu so Stefanom zo seriálu The Vampire Diaries, či ako Hazel a Augustusa v knihe Na vine sú hviezdy od Johna Greena. Mohla by som vymenovať neskutočne veľa dvojíc, ktoré mi vďake knihám a seriálom prirástli k srdcu. Chcela som tým povedať, že spomínaná kniha má v sebe dokonalý príbeh a aj vďake láske Cath a jedného chlapca nebudete chcieť knihu odložiť.

Ocovi odídu z domu jeho dievčatká. Nie je to jednoduché. Ich otec je veľmi pracovitý a samozrejme milujúci rodič. Ako to zvláda? Prezradím Vám len to, že sa mi páčilo puto medzi ním a dvojičkami.

A teraz niečo o vášni Cath ku Simonovi Snowovi. Vysokoškoláčka s okuliarmi je zbláznená do knižnej série o Simonovi a všetkého čo sa ho týka. Má ho na tričkách, plagátoch, proste všade. Cath sa páči život mágie Simona Snowa. Píše fanfiction pod menom Magicath. Príbehy číta neskutočne veľký počet čitateľov, ktorí zbožňujú jej príbehy. Čo si myslia jej priatelia o posadnutosti Simonom a písaní fanfiction?

Aby som to zhrnula. Musela som sa kontrolovať, aby som knihu nezhltla za jeden deň. Má 400 strán, počas ktorých som sa nenudila a užívala som si čítanie tejto úžasnej knihy. Páčilo sa mi sledovať cestu Cath skrz školským rokom, čítať o jej problémoch v láske, rodine, škole. Jediné čo mi kúsoček prekážalo, ale podľa recenzií sa to veľa ľudom páčilo boli úryvky z kníh a fanfiction o Simonovi. Za každou kapitolou sa nachádzal malý úryvok. To mi neprekážalo, ale napr. štyri strany za sebou o magickom svete Simona Snowa už áno.

Čítali ste túto knihu? Páčila sa Vám? Chceli by ste si ju prečítať? Budem rada, ak mi Vašu odpoveď zanecháte v komentári.

Prajem Vám príjemný zvyšok týždňa a ak ste chorí, tak sa liečte!
xoxo, Sima ♥